Bewegingsadvies

We willen graag gezond bewegen maar wat wordt er ons aangeraden. Hier zijn enkele algemene richtlijnen:

  • niet-sedentair
  • fysiek actief
  • sportief 

Ben je sedentair?

Zit of lig je je veel op een dag waarbij je niet geregeld eventjes opstaat? Dan heb je een sedentaire levensstijl. Een sedentaire levensstijl heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid. Zelfs al haal je de andere normen van beweging. Regelmatig eventjes opstaan is belangrijk, ook voor wie al sportief is. Ze zeggen wel eens "Rust roest". Helemaal stram zijn na een lange autorit is hier bijvoorbeeld een extreem voorbeeld van. Dit voorbeeld geeft ineens aan dat het voor iedereen belangrijk is. Rust roest geldt dus ook voor actieven en sportieven. Meer concreet raadt men aan om niet langer dan 30 minuten aan één stuk te blijven zitten.

Tips:

  • begin met kleine aanpassingen
  • zet de printer en dossierkast iets verder van je computer
  • verplaats je niet met je bureaustoel maar sta op
  • neem geregeld de trap
  • parkeer je auto iets verder
  • speel met de (klein)kinderen
  • Wij helpen je graag om laagdrempelig meer te gaan bewegen

Ben je fysiek inactief?

Vaak wordt er aangeraden om minstens 30 minuten per dag activiteiten te doen van een matige intensiteit. Een andere doel is de klassieke 10 000 stappen op een dag waarbij jezelf kan bepalen of je de activiteit meer spreidt op een dag of het eerder in grotere blokken wilt behalen. Wij raden om je niet te frustreren door direct 10 000 stappen te willen halen. Meet je gemiddelde aantal stappen per dag gedurende een week om je startpunt te kennen. Verhoog dit vervolgens in kleine stapjes tot een niveau waar je je goed bij voelt. 

Tips:

Ben je onsportief?

Tracht ook best regelmatige intensiever te bewegen. Zelfs drie keer twintig minuten op één week heeft al veel duidelijke effecten. Voor optimale gezondheidseffecten dienen we echter meestal nog meer te bewegen

samen sporten

Tips:

Moet ik echt zoveel bewegen?

Neen, je bent niet verplicht. Het is uiteraard jouw eigen recht en keuze. Weet wel dat we doorheen de eeuwen geselecteerd zijn op jagen, vechten, vluchten, akkers bebouwen, ... . Ons lichaam is nog niet gewoon om lang achter een computer of tv te zitten en ons te verplaatsen met de auto. We raden je bijgevolg wel aan om niet lang stil te zitten, af en toe eens wat langer aan één stuk te bewegen en intensievere inspanningen te doen. 
Zo veel bewegen is trouwens niet enkel goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Je stress vermindert en je wordt er gelukkiger ervan. Het is dus geen opoffering maar een investering.

Vragen?

Contacteer ons via 0495/37 44 93 of via ons contactformulier

share op facebook