TIPS OM IN DE KOUDE TE SPORTEN

Wij geven personal training en groepslessen (boksen, circuittraining/bootcamp) in openlucht. Buiten sporten kan zalig zijn maar de koude kan ook een (mentale) hindernis zijn. Wat kan je doen om buiten toch aangenaam te trainen?

loper in de sneeuw

Kleed je warm aan

The Onion Method

Hiermee bedoelen we dat je je best in laagjes aankleedt. Bij koude zijn we vaak geneigd om een dikke trui en broek aan te trekken. Het is echter beter om verschillende lagen kleding aan te trekken (minimum 3).
• Draag een ondershirt (met lange mouwen) dat het zweet doorlaat. Katoen is hier minder ideaal voor. Dat wordt nat en blijft kleven waardoor je het sneller koud krijgt.
• isolerende tussenlaag (longsleeve); Bij koude is een fleecevest bijvoorbeeld beter dan een katoenen.
• een beschermende buitenlaag tegen wind en regen (sport jasje/windstopper): Een winddichte jack dat ademend, maar waterafstotend is, kan zeer nuttig zijn.
Tussen de lagen kleding blijft er namelijk een beetje lucht ‘gevangen’, waardoor je een isolatielaag creëert tegen de koude. Nog een belangrijk voordeel is dat als je het warm krijgt, je makkelijk wat kunt uittrekken. Zorg in het algemeen dat je kleding ademend is en geen vocht vasthoudt.
• Een extra droog shirt en een jas voor na de bootcamp om te voorkomen dat je afkoelt als je naar huis gaat, is ook een aanrader.

• Er bestaat thermokleding voor echt koud weer. Er is bijvoorbeeld hardloopkleding speciaal voor het winterweer.

Handschoenen en hoofdbedekking

• Vergeet geen handschoenen en hoofdbedekking (Experimenteer met een bandana, muts, hoofdband of oorwarmers). Via je hoofd en handen kan je veel warmte verliezen. Bovendien kan de grond of andere zaken heel koud zijn voor je handen. 

Goede schoenen en warme sokken

Lekkere dikke sokken (deels uit wol) of twee paar sokken lijken ons een aanrader. Daarnaast is het ook goed om te kijken of je schoenen voldoende grip hebben wanneer het glad wordt. Have Grip Don’t Slip

Wees het licht in de duisternis

Tijdens de winter hebben sommigen gemakkelijk last van een winterdip. Wees het licht in de duisternis:
- Sporten is goed voor je humeur en mentale gezondheid.
- Zorg ook dat je goed zichtbaar bent als er verkeer is (lichtjes, fluo, reflectoren, …)

Bevochtig en verwarm de ingeademde lucht

De koudere drogere winterlucht kan bij sommigen een branderige gevoel in de longen geven na een zware inspanning. Door je neus ademen zodat de lucht beter gefilterd en verwarmd wordt, kan voor sommigen een oplossing zijn. (Hoewel het het ademen kan bemoeilijken kan een sjaal, mondmasker of andere gadget ook helpen als je gevoelig bent.)

Water, water en nog eens water

De koude zorgt voor een drogere lucht waardoor je minder gemakkelijk vocht vasthoudt. Drink voldoende doorheen de dag, dus ook voor en na je training.

Warming Up and Cooling Down

Een warming up en cooling down zijn belangrijk om blessures alsook slijtage op lange termijn te vermijden. Bovendien zorgt het voor betere sportprestaties en minder spierpijn. Bij koud weer is een warming up nog belangrijker. Je gaat hierbij op zoek naar een evenwicht tussen enerzijds een rustige start om de koude spieren niet te snel forceren en anderzijds niet te rustig zodat je het snel genoeg warm krijgt.
Ook een cooling down kan nuttig zijn. Na een stevige oefening blijf je best nog even nabewegen. Vermijd echter dat je te hard buiten of in de auto afkoelt. Een extra laagje in de buurt hebben kan nuttig zijn.

Sporten houdt je jong

Buiten sporten in de koude kan je echter een droge breekbare huid geven.
- Smeer eventueel je gezicht en andere onbedekte delen in met vaseline of cold cream. Vaak is dit niet nodig. Het is echter wel vaak een handige tip voor watersporten zoals surfen.
- Gebruik achteraf handenzalf of een goede hydraterende crème.

Last but not least: blijf bewegen!

Stilstaan = kou lijden en dat willen we niet. Blijf daarom in beweging! Wacht je op iemand of wil je even bekomen van een oefening, blijf ook dan in beweging.

Neem deze tips mee als je buiten gaat sporten. Heb jij nog tips? Laat het ons weten.

Facebook share button