Beste Tanja, we hebben het plezier en de eer dat je al een tijdje lesgeeft in Het gezonde huis (yoga lessen van Het gezonde huis). Het is leuk om te zien hoe je passie deelt en hoe de deelnemers het appreciëren.

Yoga docente, Tanja Den Hertog met haar kinderen

  1. Hoe ben je de eerste keer met yoga in contact gekomen?

Ik heb altijd veel gesport. Van thuis uit zijn we met sport grootgebracht. Mijn vader was een profwielrenner; hij heet Fedor den Hertog. Hij fietste in de tijden van Joop Zoetemelk en Eddy Merckx. Hij was een speciaal man. Toen al was mijn vader met yoga, meditatie en filosofie bezig. Ik vond dat wel intrigerend, al die verhalen die over hem de ronde deden. Zijn ploegmaten vonden hem maar een rare vogel. Hij kon enorm hard fietsen, haalde een voorsprong van 20 minuten en stond dan op zijn kop om het peleton dichter bij te laten komen. Als amateur won hij de ene na de andere wedstrijd. Maar als profwielrenner (als het echt om geld draaide en om presteren) haakte hij af. In die wereld voelde hij zich niet optimaal, het was allemaal veel te serieus en hij werd ook niet echt aanvaard met zijn kruiden en lijfspreuken zoals: “Toeval bestaat niet” of “Wie zijn kinderen liefheeft, moet ze kastijdigen.”

Artikel over mijn vaderfietser Fedor den Hertog

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/14/mysticus-en-vrijheidsstrijder-op-de-fiets-11996771-a1183328

Van kleins af aan moesten wij vanaf de leeftijd van 5 en 6 jaar grote tochten meefietsen en dan pas hadden we een ijsje verdient. Ik kan me nog goed herinneren dat we terugkwamen van het chirokamp, mijn zus en ik met waterpokken op onze billetjes, we moesten en zouden fietsen (40 km) voor een ijsje. Tot mijn 11e levensjaar heb ik fietsen gehaat, omdat dit zo werd gepusht. Ik danste graag en was heel lenig. Op een keer was ik zo hevig aan het dansen dat mijn knieschijf uit de kom raakte. De dokter stelde me toen voor een keuze ofwel opereren ofwel fietsen. Mijn vader was profwielrenner en we hadden een fietsenzaak, dus het was wel evident dat ik begon met fietsen. Ik zat toen al in mijn prepuberteit, en als meisje ben je dan wel met je uiterlijk alsook met je innerlijk bezig. Dus ik begon heel hevig te fietsen en te sporten, deels voor mijn knie, maar ook om mijn gewicht op peil te houden en ook om dingen van me af te zetten. Sport is jarenlang mijn uitlaatklep geweest. Zelfs op latere leeftijd als ik al kinderen had. Maar door omstandigheden op mijn werk (veel nieuwe directeurs, files, moeilijke leerlingen) raakte ik hoe langer hoe meer in de knoop met mezelf. Ik was lichamelijk helemaal op, deze omstandigheden wreette echt aan mij, ik voelde me leeggezogen. Als je dan nog daarboven op extreem gaat sporten, dan houd je dat niet vol, en dan nog in combinatie met drie kids, die ook elk hun eisen en aandacht nodig hadden. Dat is het moment dat ik ben begonnen met yoga. Natuurlijk eerst met power yoga, Ashtanga yoga.

  1. Wat waren je verwachtingen? Hoe ervaarde je het de eerste keer?

Ik had totaal geen verwachtingen. Misschien had ik toch wel een beetje het verlangen om terug vreugde te ervaren. Ik voelde wel aan mijn lichaam dat dat extreem sporten niet meer de manier was om dingen van mij af te zetten. Ik ben begonnen met Ashtanga de intermediate en advanced level. Hoewel ik totaal geen achtergrond had van yoga, kon ik alle poses goed volgen zonder dat me dit moeite kostte. Het enige waar ik moeite mee had was de lotushouding. Door het vele fietsen en lopen, zijn mijn heupbuigers enorm verkort. Deze houding is wel al versoepeld door de jaren heen.

Na de 3e of 4e les heb ik echt een extase gevoel gehad. Mede doordat je bezig bent met je ademhaling en je houdingen, maar ook omdat ik niet meer zo moest nadenken over de volgorde. Bij Ashtanga yoga heb je elke les dezelfde houdingen die elkaar opvolgen. Doordat je weet wat gaat komen, moet je niet meer te veel opletten en nadenken van wat gaat er nu komen, het gaat vanzelf.

Tijdens dat extase gevoel, voelde ik een verbondenheid tussen mijn lichaam en geest. Voor het eerst voelde ik weer een sprankeltje vreugde. De jaren van strijd in het onderwijs (5 jaar) hadden zijn tol geëist. Ik denk als ik yoga niet was tegen gekomen, was ik gegarandeerd in een burn-out terecht gekomen.

  1. Is dat een groot verschil met hoe je nu naar yoga kijkt?

Momenteel sport ik veel minder. Ik ben veel gematigder geworden. Zowel in mijn yogakeuze als in mijn kijk op het leven. Ik doe het veel rustiger aan. Ik kom er niet toe om elke dag yoga te doen, en dat hoeft ook niet meer. Het enige wat ik wel elke dag doe om de dag mee te beginnen zijn de 5 Tibetanen. Dit zijn 5 yoga-oefeningen om je lichaam wakker te maken. Soms doe ik in de avond nog de Makko-ho strekkingen (dit zijn stretchoefeningen vanuit de shiatsu, om de energie in je meridianen beter te laten stromen). Dus ja mijn kijk op yoga is veranderd. Ik ben veel milder geworden: voor mezelf, maar ook voor het publiek waar ik yogales aan geef.

warrior 2 pose

  1. Waarom heeft yoga mijn leven veranderd?

Yoga heeft mijn leven veranderd. Yoga was de eerste stap. Van daaruit ben ik verschillende stappen beginnen zetten. Tijdens de yogales houd je op het einde van de les een korte meditatie. Hier werd ik door geïntrigeerd. Ik wilde hier meer van weten. Mijn toenmalige yoga lesgeefster raadde me aan om meditatie te gaan volgen. Ik ben met energetische meditatie begonnen en heb verschillende modules gevolgd. Naast yoga deed ik nu dus ook aan meditatie. Ik kreeg ook interesse in shiatsu. Daar heb ik een driejarige opleiding gevolgd en afgelopen jaar heb ik mijn eindwerk uitgeschreven. Komend schooljaar mag ik beginnen als assistente in deze shiatsu school. Yoga is de aanzet geweest voor mijn carriere- switch. Ik had nooit gedacht dat ik het onderwijs zou verlaten om nu zelf yoga en shiatsu te geven.

  1. Hoe komt het dat yoga voor jou een passie is geworden?

Door yoga voel je gewoon wat je lichaam nodig heeft. Zelfs met die 5 simpele oefeningen in de ochtend voel ik perfect wat er zich in mijn lichaam afspeelt, of mijn heupen wat stijf zijn, of mijn schouders wat stijf aanvoelen. Je wordt je bewust van je houding, je ademhaling, je lichaam. Yoga is een levenswijze, een filosofie die je leven verandert. Het woord yoga betekent éénheid, evenwicht of balans. Tegenwoordig zitten mensen veel achter de PC. Ze vestigen hun aandacht vaak buiten zichzelf, ipv de aandacht naar zichzelf te keren. Je lichaam is wijs. Je lichaam verklapt je hele ZIJN. Je lichaam vertelt je karakter, je gezondheid en hoe het met je huidige energielevel is. In je lichaam kun je je fysieke, emotionele en geestelijke gesteldheid terugvinden. Daarom dat yoga mij zo fascineert.

  1. Wat maakt dat je yoga graag wilt delen met anderen?

Niet alleen yoga wil ik delen met anderen. Alles wat mij heeft geholpen om te helen wil ik delen met anderen. Zowel yoga, meditatie als shiatsu hebben mij een completer persoon gemaakt. Door al deze dingen heb ik mijn levensvreugde teruggevonden. Ik wil mensen helpen vreugdevol in het leven te staan ?. Het is niet of of, het is en en. De een wordt bewust door yoga, de ander door meditatie, de ander voelt door shiatsu alles beter stromen of er is een combinatie van verschillende factoren nodig om je completer te voelen. Maar yoga is al een goed begin. Het kan een ankerpunt zijn in je dagelijkse hectische leven. Je voelt je na elke les geaard. Je energie zakt vanuit je hoofd naar je lichaam. En dat is voor mij de belangrijkste reden om mensen aan yoga te laten doen, dat ze hun lichaam weer meer gaan voelen.

yoga pose: downward facing dog

  1. Voor wie zou je yoga aanraden? En waarom? (Waar is yoga goed voor?)

Yoga kan je beginnen op eender welk moment in je leven. Vaak beginnen mensen om verscheidene redenen met yoga: om flexibeler te worden, om een strakker lijf te krijgen, om gewicht te verliezen, of om beter te leren relaxen. Welke rede je ook hebt om te beginnen, in deze tijden kan het je alleen maar voordeel opleveren.

Iedereen kan starten met yoga: kinderen, oudere mensen, zelfs mensen met blessures hebben er voordeel bij. Vanaf september 2019 geef ik stoelyoga voor mensen die wat gelimiteerd zijn in hun beperkingen, maar zo toch de voordelen van yoga kunnen ervaren.

De voordelen nog even op een rijtje opgesomd: Yoga vergroot je flexibiliteit, het versterkt je uithoudingsvermogen, het bevordert je bloeddoorstroming, het verbetert je lichaamshouding, het helpt je bij te ontgiften, het verlaagt je bloeddruk, het brengt je beter in balans, het maakt je gelukkiger.

  1. Wat betekent yoga voor de meeste mensen volgens jou?

Veel mensen associëren yoga nog te veel met zweverigheid, terwijl yoga je juist meer met de voeten op de grond brengt. Het brengt letterlijk je energie in je lijf, in plaats van in je hoofd. Zweverigheid heeft voor mij toch eerder de betekenis van te leven met je hoofd in de wolken.

Onlangs was ik op café voor een verjaardagsfeestje. Iemand vroeg me wat ik deed. Ik vertelde dat ik yogadocente en shiatsu therapeute was. Die man antwoordt: “Dus jij bent ook al zo een zweefteef.”  Ik stond perplex.

Ik denk niet dat alle mensen zo denken. Het begint wel meer en meer geïntegreerd te worden in ons dagelijkse bestaan. Zelfs dokters en medici beginnen het belang van yoga en onthaasten in te zien. Maar in sommige lagen van de bevolking heeft yoga nog een negatieve connotatie.

Sommige mensen denken ook vaak dat ze super lenig moeten zijn of allerlei moeilijke houdingen moeten uitvoeren om yoga te beoefenen. Je ziet ook wel vaak op Instagram yogi’s houdingen posten die er nogal fantastisch en ongelooflijk uitzien. Maar voor mij is dat niet yoga.

Yoga gaat niet om presteren of om wel of niet in een bepaalde houding geraken. Zoals ik al zei yoga is een levenshouding, een levenswijze. Het is het bewustzijn dat je ontwikkelt door yoga, dat je ook meeneemt in je dagelijkse leven. Hetzelfde geldt voor meditatie en shiatsu.

yoga docente aan het mediteren

  1. Met welke verwachtingen komen mensen best naar jouw les?

Mensen hoeven bij mij totaal geen achtergrond te hebben met yoga. Ze mogen zo stijf zijn als een hark. (hahaha ) Gaandeweg zullen ze ervaren dat ze vooruit gaan, dieper kunnen buigen, minder moeten nadenken over elke pose. Je gaat doorheen een proces waarbij je voelt dat je lichaam (maar ook je geest) verandert. Het leven is niet of of, het is en en.

Je lichaam is niet afgescheiden van je geest, maar er is een continue wisselwerking tussen beiden.

Breng je je geest tot rust door een rustige ademhaling of door meditatie, dan heeft dit automatisch een uitwerking op een rustiger gevoel in je lichaam.

Werk je met je lichaam door het te versterken, te versoepelen en tot rust te brengen, dan heeft dit automatisch een uitwerking op je geest. Je geest wordt rustiger, kalmer en je neemt dit mee doorheen de dag. Je kan het drukke hectische leven beter aan.

Ik begin altijd met ademhalingsoefeningen en maak de mensen bewust van de wisselwerking tussen een trage ademhaling en een rustige geest. Met die rustige geest starten we de les. We doen versterkende oefeningen en eindigen meestal met lenigmakende oefeningen. Ik houd altijd rekening met ieders eigenheid. Indien er mensen bv een schouderblessure hebben, en we doen juist een moeilijke houding waarbij de schouderspieren erg gerokken worden, geef ik een alternatief zodat ieder aan zijn trekken komt.

Je komt alleszins heel relaxed buiten. Het beste compliment voor mijn yogalessen ooit was door iemand die sukkelde met een hoge bloeddruk en hiervoor bij de dokter bloeddrukverlagende medicatie kreeg voorgeschreven. Na een tijdje deze medicatie te hebben genomen bleef zijn bloeddruk hoog. De dokter zou de medicatie nog verhogen, maar hij is komen yogales volgen, omdat hij ondanks de medicatie toch nog een onrustig gevoel had in zijn lichaam. Na enkele lessen wist hij me te vertellen dat zijn onrust weg was. Zijn bloeddruk was zelfs na mijn yogales gezakt naar 12 over 8. Dus yoga werkt! Het enige wat ik kan aanraden is om het uit te proberen. Alleen door te ervaren kan je zelf beslissen of yoga iets voor jou is.

Schrijf je in voor een proefles via:

  • onze online agenda
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 0472/90 27 66

Of lees meer over yoga in Het gezonde huis, shiatsu

share button